כאשר אתה משווה את עצמך לאחרים אתה נכנס לתוך מלכודת, איך תוכל להימנע ממלכודת זו?

אינך יכול להיות אתה עצמך, כאשר אתה עסוק בהשוואת עצמך לאחרים. ויותר מזה, כאשר אתה עסוק בהשוואת עצמך לאחרים, מיהו האדם שאתה מתעסק בו? מיהו האדם שאתה רוצה לחקותו? ואיזה אמונה מסתתרת שם מאחורי הרצון הזה להיות כמו האחר?
מאחורי כל פעולה שלנו, מאחורי כל מחשבה שלנו מסתתרת לה אמונת יסוד שגורמת לנו לפעול בדרך שבה אנחנו פועלים.
במקרה הזה האמונה, שגורמת לבן האדם להשוות את עצמו לאחרים וגורמת לו לרצות להיות כמו האחר, היא האמונה "אני לא מספיק." טוב איך שאני
אבל העובדה האמיתית היא, שאתה יחיד ומיוחד ואין אף אחד כמוך
אף אחד לא ידמה לךלא ברגשות שלךלא במחשבות שלך ולא בשאיפות שלך
וגם אתה לא תדמה לאף אחדלא ברגשות שלושלו במחשבות שלו ולא בשאיפות שלו.
אתה אדם מיוחדשאינו מסוגל להיות כמו כולם, גם אם אתה רוצה בכך מאוד.
החברה יוצרת סדר וחוקים כדרך יעילה לשליטה. וכדרך שמרחיקה את בן האדם מתחושת הבדידות שלו. כל פעם שאתה הולך בתלם כמו כולם, כל פעם שאתה נענה לחוקים הללו, שהם בעצם מוסכמות. אתה נשאב לתוך המלכודת הזו, שהחברה יצרה אותה. החברה שלנו מורכבת מאנשים הנתונים בפחד, מפני כל מי שהוא שונה.
למשל, בוא נסתכל רגע על מסגרת הבית ספרית, שם המורה דואגת לשמור על סדר מסוים שעוזר לה להשתלט על כל הכיתה אבל מצד שני מדכא את הייחודיות של התלמיד הבודד. כל פעם שמישהו מתנהג באופן חריג ממה שהוגדר כמקובל, המערכת מנסה להחזירו לתלם. ולשם כך משתמשים בכל מיני "עקומות נורמאליות" כדי לקבוע התנהגות חריגה.
אחת הטענות שתמיד נשמעות זה "אתה לא יכול לעשות מה שאתה רוצה, אחר כך כולם ירצו לעשות אותו הדבר" כלומר, המסר הוא: היה כמו כולם אחרת אתה תגרום פה לאי סדר.
או משפט כמו "מה היה קורה לו כולם נהגו כמוך" משפט המנסה לעורר בך רגשות של בושה. אלא שהאמת היא, שמה שאתה עושה זה בעצם לעמוד על זכויותיך להיות מי שאתה. ואם כולם היו נוהגים ככה הרי היינו חיים בעולם שלכל אחד היה בו טוב יותר.
בוא ניקח דוגמא אחרת, נניח שאתה רוצה לעשות משהו "שונה". למשל, לשנות את סגנון הלבוש שלך, או לצאת עם מישהי צעירה ממך וכד'. אבל במצב של השוואתיות אתה לא יכול לעשות זאת כי אף אדם אחר לא עושה זאת.
כלומר, אתה מוותר על הרצון שלך לשנות את סגנון הלבוש שלך, כדי שלא תהיה שונה מכולם. כי להיות כמו כולם מקטין את הסיכויים להישאר לבד ומגדיל את הסיכויים להיות מקובל יותר ולהרגיש שייך. אבל יחד עם זאת להיות כמו כולם במקרה הזה, זה להיות קורבן.
למה קורבן
כי במצב כזה של השוואתיות אתה שופט את עצמך ואת הרצונות שלך ויותר מזה אתה בסופו של דבר מתעלם מהם, או מוותר עליהם. וכך אתה עלול למצוא את עצמך במצב שאתה לא מרוצה מהדרך בה מתנהלים חייך.
יכול להיות שהצורך שלך בתחושת שייכות הוא גדול יותר מהצורך שלך להיות מי שאתה. השאלה היא האם אתה פועל מתוך בחירה ומתוך ידיעה, שכדי להרגיש שייך אתה מוותר על חלק ממה שאתה, ממה שאתה רוצה באותו הרגע?
איך בכל זאת אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה ויחד עם זאת לא להרגיש לבד?
אם נחשוב רגע לעומק על המושג בדידות נוכל לראות שכל אחד מאיתנו הוא בעצם לבד, כל אחד מאיתנו הוא בעצם הוא ייצור בודד. כמה שלא נהיה מוקפים באנשים, עדיין אף אחד לא יוכל להיכנס לתוכנו ולהרגיש כמונו, לחשוב כמונו או להבין אותנו לגמרי.
ברגע שנגיע להבנה שכל אחד מאיתנו הוא ייצור בודד בכל מקרה. כאשר נבחר להתייחס לזה בצורה הזו. לא נפחד מהבדידות והיא תהפוך לבת לוויה למסע שלנו.
דבר שני, להגיע להבנה, שאתה מיוחד ואין עוד אחד כמוך. ושזה בסדר גמור להיות שונה, כי בכל מקרה אתה שונה. כולנו שונים אחד מהשני וגם אם תרצה להיות כמו מישהו אחר לא תהיה מסוגל.
ודבר שלישי, להבין שלהיות שונה לא שווה להיות לבד. אלא שזהו הפירוש שלך בלבד, שלהיות שונה ולא כמו כולם זה להיות לבד. (ראה שיעור מספר 3 ואת המאמר "האם מחשבותייך מעצימות אותך?")
בוא נצעד עוד שלב
נניח שאתה אומר על עצמך שאתה אדם אינטליגנטי. מניין לך שאתה אדם אינטליגנטי?
רוב האנשים משווים את עצמם לאחרים ולפי זה הם קובעים את מקומם. כלומר הם שופטים את עצמם על פי אמות המידה המקובלות ולא על פי אמות המידה שלהם ועל פי מידת שביעות רצונם מהדרך בה מתנהלים חייהם.
אם אתה מסתכל על מישהו ואומר שהוא יותר אינטליגנטי ממך, אתה בוחר לקבל אמות מידה של מישהו אחר, כדי לקבוע את ערכך העצמי. ככה אתה הופך את עצמך לקורבן, ככה אתה לא יכול ליהנות ממה שאתה, ככה אתה מתמקד בחסר, באחר .

אני רוצה לשאול אותך שוב את אותה השאלה.
מניין לך שאתה אדם אינטליגנטיאו יפה, או מצליח וכו'?
מיהו האדם שאומר שאתה אינטליגנטי?
אתה. אתה ואך ורק אתה הוא זה אשר קובע מי הוא בכל רגע ורגע. אתה הוא זה שבוחר את עצמך. אם אתה בוחר את עצמך כאדם אינטליגנטי אז זה מה שאתה תהיה. לא בגלל שהשוות את עצמך לאחרים ולפי זה קבעת את מקומך בסולם האינטליגנציה. אלא בגלל סיבה אחת בלבד, כי ככה בחרת להיות, ככה בחרת את עצמך.
בחר את עצמך, את מי שאתה אומר שאתה ללא שום קשר למישהו אחר וללא שום קשר לתוצאות שמופיעות בחייך.
אתה הוא מי שאתה בוחר להיות בכל רגע ורגע.
ונסיים בדבר האבסורדי מכל
בן האדם משווה את מה שהוא רואה במציאות למה שמופיע אצלו בדמיון ואם זה לא כמו בדמיון שלו, כפי שהוא רצה. הוא אומר על זה, "זה לא זה", "זה היה צריך להיות אחרת", "זה יכול היה להיות יותר טוב".
דוגמא: בן האדם ארגן יום כיף לחברה בעבודה. והיום כיף הזה התנהל אחרת ממה שהוא תכנן. אז מה הוא אומר: "זה לא יצא כמו שתכננתי, זה היה צריך להיות אחרת".
אחרת ממה? אחרת ממה שהוא דמיין. 
כלומר, בן האדם משווה את מה שהוא רואה למה שיש לו בדמיון. ובמצב של השוואתיות בן האדם לא יכול להיות מרוצה והוא מוצא את עצמו חווה תסכול ואכזבה. הוא דופק לעצמו את החיים ומפספס את הרגע.
ואני שואלת אותך, כאשר אתה משווה את מה שהיה במציאות למה שקיים אצלך בדמיון ואתה אומר לעצמך ש"זה לא יצא כפי שרציתי" או "זה היה צריך להיות אחרת " מה אתה מפספס?
שאל את עצמך את השאלות הבאות:
מה באמת היה שם? 
מה היה שם טוב ולו דבר אחד בלבד? 
מה אני לומד מזה, מה ההזדמנות שניתנה לי? 
מה זה תרם לאחרים?
ובמקום להגיד חבל ש.. תגיד מזל שזה היה כמו שזה היה.
זכור דבר אחדאתה אדם מיוחדשאינו מסוגל להיות כמו כולם גם אם אתה רוצה בכך מאוד.
שים לב למונחים שאתה משתמש ביום יום. האם אתה משתמש במונחים השוואתיים כמו: יותר טוב, פחות טוב, זה לא כמו, כמו זה, נורמאלי, בינוני, כמו כולם, זה לא כמו כולם, מדוע אינך כמו…?, כל אחד היה רוצה את מה שיש לך ואתה לא מרוצה וכד'.
הימנע בכל תוקף ממונחים השוואתיים ועצור ברגע שאתה תופס את עצמך משתמש במונחים אלו. בדרך זו תוכל לצאת מ"מלכודת ההשוואות".
אלו צעדייך הראשונים בדרכך אל עצמך. אנשים גדולים תמיד נתקלו בהתנגדויות. אם אתה רוצה להגיע מעלה אל האני הגבוה שלך אל מי שאתה רוצה להיות. היה שקט לכמה רגעים ותקשיב לעצמך באמת. אל תיתן למשפטי ההתנגדות או ההשוואות שלך ושל האחרים לעמוד בדרכך. סרב בתוקף לרצות להיות כמו האחר, אבל יחד עם זאת תן לאחר לשמש לך השראה.
אהוב את עצמך כפי שאתה,
בתיה סיליס
אימון ראשון למאמר הנ"ל
הדמות האגדית שלך כהשראה לדמותך 

בחר לך מקרה אחד שבו אתה זוכר את עצמך רוצה להיות כמו מישהו אחר!
תאר את המקרה בקצרה:_______________________________________________
שים לב למשפט הבא: מה שאתה רואה אצל האחר הוא בעצם השתקפות של עצמך.
מה היה בדמות הזו כל כך מושך שבגללו רצית להיות כמותה, מה אהבת בדמות הזו? אלו יכולים להיות ערכים כמו: אכפתיות, נתינה, מצויינות, ביטוי עצמי, חופש ועוד. מה הם הערכים שבאו לידי ביטוי בדמות, שבגללם רצית להיות כמותה? __________________________________________________________
האם אתה יכול להפוך דמות זו לדמות, שתספק לך השראה ותניע אותך להביא את עצמך לידי כך, שהערכים שאהבת בדמות הזו, יבואו באופן קבוע ובולט לידי ביטוי בדמותך?
ישנו הבדל בין דמות שאתה רוצה להיות כמותה לבין דמות המשמשת לך השראה. 
דמות שמשמשת לך השראה תניע אותך קדימה, אל עבר החזון שלך. דמות זו תבהיר לך מה אתה רוצה ותראה לך את הדרך.
לעומת זאת, דמות שאתה רוצה להיות כמותה, חוסמת אותך. כי לעולם לא תוכל להיות היא, גם אם תרצה בכך מאוד. 
בנוסף, רצון זה מרמז על כך שאתה לא מספיק טוב איך שאתה וכי עלייך להשתנות.
בכולנו יש את הכל. אתה יכול להיות כל מה שתבחר. אתה יכול להיות מצחיק, אתה יכול להיות עצמאי, אתה יכול להיות כובש, אתה יכול להיות הכל.
אם אתה יכול לראות באחר משהו שמושך אותך, דבר זה קיים גם בך. כל מה שאתה צריך לעשות זה, להביא את זה לידי ביטוי באופן קבוע וחד אצלך. אם אתה רואה באחר למשל יצירתיות. כפי הנראה, זהו ערך חשוב עבורך, ואם תביא אותו לידי ביטוי בחייך אתה תהיה מאושר, מסופק וממומש.
רשום! על דף נייר .
1. מהו הערך, שהכי הרשים אותך בדמות הזו? בחר ערך אחד בלבד מתוך רשימת הערכים שרשמת למעלה!
2. איך אתה הולך להכניס את הערך הזה אל תוך חייך? איך זה יבוא לידי ביטוי, פרט זאת ע"י פעולות ממשיות במציאות!

3. בסוף הדף רשום את השאלות הבאות:
"האם הבאתי ערך זה לידי ביטוי בחיי היום? ואם כן, כיצד?"
תמשיך ותרשום:
אם לא הבאתי, זה אף פעם לא מאוחר. "איך אני בוחר להביא לידי ביטוי את הערך הזה עכשיו? ולו על ידי הפעולה הקטנה ביותר.
תלה דף זה בביתך, במקום בולט ונוח לך (חדר השינה שלך, למשל). קרא וענה על השאלות שמופיעות בדף זה פעמיים ביום. פעם אחת בבוקר ופעם אחת בערב. בבוקר, כדי שתכניס את הערך הזה למודעות שלך ותתכוונן עליו. ובערב לפני השינה, כבקרה. האם עשית את מה שאמרת שתעשה או לא.
בחר לעשות זאת, ושינויים מדהימים יחלו להופיע בחייך. 
אני בוחרת לא רק לאמן אותך, אלא גם להתאמן ביחד איתך ועם כל האנשים שבוחרים להתאמן כאן באתר

אשמח לקבל למייל שלי שיתופי הצלחה,

שבוע פורה ושופע,

בתיה סיליס.

הוסף תגובה