אימון אישי: על הצלחות, כישלונות וחוק המספרים הגדולים

חלק מהמתאמנים שלי מתלוננים על חוסר הצדק שבעולם. לפעמים הכל הולך נהדר, רק הצלחות וזה מצוין. לפעמים הצלחות מעורבבות בכישלונות וגם זה איכשהו סביר, אבל לפעמים וזה ממש לא צודק, הכישלונות באים בצרורות, אחד אחרי השני בלי אף הצלחה.
אני המאמנת האישית שבמסגרת למודי הפסיכולוגיה שלה שמעה על חוק המספרים הגדולים ועל כשל המהמרים, מנחמת אותם בעובדה שהעולם לא נגדם ובעצם הכל בסדר, כך הדברים עובדים.

חוק המספרים הגדולים אומר שככל שמספר התופעות הנמדדות עולה, יורדת מידת המקריות והתוצאה קרובה יותר להסתברות. למשל אם נטיל מטבע תקני הסיכוי שיפול על צד אחד שלו הוא1 ל-2, כלומר קימת הסתברות של חמישים אחוז שהמטבע יפול על צד ה"עץ" או על צד ה"פלי. אם נטיל את המטבע 10 פעמים נצפה להתפלגות נפילות המתאימה להסתברות, כלומר 5 נפילות של המטבע על "פלי" ו-5  על "עץ" (או להתפלגות קרובה). אבל במציאות יתכן מצב שהמטבע יפול 9 פעמים מ- 10 על "עץ" ואם ישאלו אותנו מה יקרה בהטלה העשירית, לנו יהיה ברור שבפעם העשירית המטבע חייב ליפול על "פלי", כי ככה זה צריך להיות. במציאות כמובן שאין מניעה שהמטבע יפול על "עץ" גם בפעם העשירית. הסתברותית, בפעם העשירית יש סיכוי שווה שהמטבע יפול על אחד משני צידיו. עובדה זו לא סותרת את חוקי הסטטיסטיקה, כי למטבע אין זיכרון ואין תחושת צדק מפותחת כמו לנו בני האדם, הוא לא "יודע" על האירועים שעברו עליו לפני-כן ולא מתחשב בהם. אבל אם נטיל את המטבע מספר רב של פעמים יש סיכוי סביר שההתפלגות תתאים להסתברות.

ההטיה הזו שלנו נקראת כשל המהמרים והיא נובעת מתפיסה מוטעית של מקריות. אנשים מצפים שרצף של אירועים המיוצרים על ידי תהליך מקרי ייצג את המאפיינים היסודיים של התהליך, אפילו כאשר הרצף קצר.

דוגמא נוספת לכשל המהמרים נצפית על יד שולחן ההימורים, רוב האנשים, לאחר שצפו ברצף ארוך של אדום בגלגל הרולטה מאמינים כי כעת הגיע תור השחור, ככל הנראה מכיוון שהופעת שחור תיצור רצף מתאים יותר מאשר עוד אדום אחד. אנו סבורים שאם התרחשות מסוימת חזרה על עצמה מספר פעמים, רב הסיכויים שהיא לא תשנה ותחזור על עצמה.

ואיך כל זה קשור לאימון?

אני אעבור עכשיו ממטבעות למעשים. נכון שזה פשטני להשוות הטלת מטבע לעשייה,העשייה מורכבת יותר ותלויה בגורמים רבים וישנם מקרים שההצלחה לא מוחלטת ומהולה גם בשמץ כישלון ולהיפך. אבל אני אסתכן ואפשט, נניח אפריורי שההסתברות לכישלון או הצלחה בכל עשייה שלנו הוא 50%. כלומר אנו יוזמים ועושים מעשה והסיכוי להצלחתו הוא 50% (ולצערנו כך גם הסיכוי לכישלונו). וכמו במטבעות יש סיכוי שנחווה רצף של כישלונות בלי אף הצלחה לרפואה, ללא ספק מצב לא נעים ומתסכל. אבל אם לא נתייאש ולא נחדל מעשייה, כלומר נמשיך בעשייה מספר רב של פעמים, חוק המספרים הגדולים יכנס לתמונה ונתחיל לפגוש גם בהצלחות.

הוסף תגובה